Sök:

Jag eller Vi

Behavioristisk Eller Sociokulturell Undevisningsmetod


I rapporten undersöks om det på kort sikt blir någon skillnad i elevers kunskapsutveckling beroende på om de arbetar utifrån ett behavioristiskt kontra sociokulturellt inlärningsteoretiskt perspektiv. Dessutom belyses positiva och negativa sidor med de olika arbetsmetoderna. Studien genomfördes i parallellklasser i årskurs 5 där den ena klassen arbetade sociokulturellt, den andra behavioristiskt, under ett lektionstillfälle. Elevernas kunskapsutveckling synliggjordes och jämfördes genom att låta dem göra en för- och efterhandsdiagnos. Efteråt genomfördes också intervjuer för att få fram elevernas syn på arbetssätten. Det fanns ingen större skillnad mellan de båda klassernas resultat. Av intervjuerna framkom dock att den sociokulturella arbetsmetoden ansågs mer engagerande och lustfylld än den behavioristiska. Vi tror att en enstaka lektion är för lite för att kunna hitta signifikanta skillnader mellan olika inlärningsmetoder. Det skulle vara intressant att göra samma undersökning under en längre tidsperiod i framtiden för att få fram ett resultat med högre grad av reliabilitet och validitet. Den här studien är intressant för den belyser skillnader i hur man som lärare kan arbeta i klassrummet och att kunskapstillägnande kan ske på olika sätt.

Författare

Mattias Fagerlund Linus af Wåhlberg

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..