Sök:

"Jag anser att det är en slags sjukdom"En kvalitativ studie om några barns och pedagogers syn på stress


I detta examensarbete kommer jag att fördjupa mig i barn och stress för att skapa en större förståelse för hur dagens barn mår. Stress är ett aktuellt begrepp i vårt samhälle och har under den senaste tiden regelbundet diskuterats i media. För några år sedan låg fokus på vuxna och deras stress men nu ligger fokus på barn och deras stress. Syftet med uppsatsen är att genom litteratur och empiriska undersökningar reda ut vad några barn och pedagoger anser om stress samt vad jag som blivande pedagog kan göra för att motverka stress bland barn. I litteraturgenomgången kommer jag bland annat försöka reda ut vad stress är, varför barn blir stressade samt hur jag ser att ett barn är stressad. Jag kommer även att beröra tidigare forskning inom området. I den empiriska undersökningen använder jag mig av två metoder. Den första metoden är en kvalitativ enkätundersökning där jag lät 22 barn svara på åtta öppna frågor om stress. Den andra metoden är så kallade fokusgruppsintervjuer, där totalt fem pedagoger deltog. Vid intervjutillfällena agerade jag som moderator och gav deltagarna givna frågor som de sedan tillsammans fick diskutera. Resultatet av enkätundersökningen visar att barn känner sig stressade i många olika sammanhang, inte bara i skolan utan även på fritiden. Ett fåtal barn menade att de inte upplevde någon stress, varken i skolan eller på fritiden. Barnen tror att orsaken till stress beror på att man har mycket att göra eller att man helt enkelt har för litetid. I en stressad situation försöker många av barnen ta det lugnt och tänka på något annat en stund. Majoriteten av barnen känner sig stressade i skolan främst på grund av många läxor och tidspress. Resultatet av fokusgruppsintervjuerna visar att pedagoger ser mycket stress bland dagens skolbarn. De anser vidare att barn har för mycket att göra idag och för lite tid att bara ha tråkigt och ta det lugnt. Pedagogerna anser att orsaken till barnen stress ligger i samhällets höga krav. För att mot-verka stress i skolan använder sig pedagogerna bland annat av massage, avslappning och yoga.

Författare

Linda Enlund

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för tematisk utbildning och forskning

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..