Sök:

Investor Relations - en agentkostnad


Syfte: Vårt syfte med föreliggande arbete är att undersöka, såväl teoretiskt som praktiskt vilken roll IR spelar på den svenska aktiemarknaden. Vi vill öka förståelsen för dess roll på aktiemarknaden och vi bör kunna dra slutsatser om hur informationen används och vilket värde den tillmäts av mottagare och av givare. Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie som framför allt bygger på information från en enkät skickad till investerare samt djupintervjuer med företagsledare. Vi använder också data från IR-symposium 2002. Utifrån teorier analyseras sedan det empiriska materialet. Slutsatser: Undersökningen lyfte fram att Investor Relations roll är mångfacetterad och komplicerad. Den främsta motsättningen ligger i dess roll som förtroendeskapare samtidigt som den har en marknadsföringsroll. En annan upptäckt som gjordes var att IR:s verksamhet ibland blir av selektiv och kurspåverkande karaktär och att denna företeelse i vissa fall är direkt relaterad till uppdelningen mellan ägare och ledning och en produkt av de problem som kallas agentproblem. Således kan IR:s verksamhet ses som en agentkostnad och som en effekt av det kontrollbehov som uppstått ur uppdelningen mellan ägare och investerare. IR blir särskilt en agentkostnad då informationen används för att påverka investerarnas eller börskursens beteende. Vi har även kunnat se ett tydligt mönster att investerarna anser att IR kommer att få en ökad betydelse även i framtiden. Dess roll idag uppfattar vi som en kombination av marknadsföring och informationsförmedling samtidigt som IR kan ses som en nödvändig agentkostnad.

Författare

Anna Gottmark Maria Svantesson Paula Axell

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..