Sök:

Intresseavvägningen i personuppgiftslagen - Det kommersiella intresset


Personuppgiftslagen (1998:204) är en lag som syftar till att skyddavåra personuppgifter. Huvudregeln i personuppgiftslagen är attsamtycke krävs från den som personuppgifterna tillhör för att de ska fåbehandlas. Till denna huvudregel finns det dock ett viktigt undantagsom stipulerar att om behandlingen är nödvändig får den utföras utansamtycke, om exempelvis ändamålet uppfyller ett berättigat intressehos den som ämnar behandla uppgiften som väger tyngre än denenskildas intresse av skydd för den personliga integriteten. När ettsådant berättigat intresse ställs mot den personliga integriteten blir enintresseavvägning nödvändig för att avgöra om behandlingen skallvara tillåten eller ej. Det berättigade intresset som upptar dennauppsats är det kommersiella intresset, som exempelvis omfattar ettföretags intresse av att behandla personuppgifter för att via direktmarknadsföring marknadsföra sina produkter. Således har denna uppsats sökt att fastställa gällande rätt förintresseavvägningen i personuppgiftslagen gällande det kommersiellaintresset. En granskning av gällande rätt har visat på att det utansamtycke är tillåtet efter en intresseavvägning att användapersonuppgifter för direkt marknadsföring. AbstractThe data protection act (1998:204) is a law whose purpose is tosafeguard our personal data. The main rule of the data protection act isthat consent is required from the one the personal data belongs to forhandling of them to be allowed. There is however an importantexception to this main rule, which stipulates that if the handling isnecessary it may be carried out without consent, if for example thepurpose of the handling fulfils a legitimate interest with the oneintending to handle the personal data that weighs heavier than theindividual?s interest of protection against invasion of privacy. Whensuch a legitimate interest is put up against protection against invasionof privacy a weighing of interests becomes necessary. The legitimateinterest of focus in this essay is the commercial interest, which forexample includes a company?s interest of handling personal data tomarket its products via direct marketing. As such, this essay has sought to establish the law in effect for theweighing of interests in the data protection act regarding thecommercial interest. A review of the law in effect has shown thatconsent is not required to use personal data for direct marketing.

Författare

Patrick Crona

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..