Sök:

Internkommunikation på arbetsplatsen - sett ur medarbetarnas perspektiv


Problem och syfteOrganisationer's interkommunikation är idag viktigare än någonsin och detta vetorganisationer och företag själva om. Det satsa's mer och mer på professionella resurser somska ta hand om informationen inom företaget. Ändå klagar medarbetarna på att informationenär bristfällig. Vad beror detta på? Med utgångspunkt från detta är vårt syfte att undersöka huren organisation kan optimera den interna kommunikationen med hänsyn till medarbetarna'suppfattning.MetodMed hjälp av samtalsintervjuer har vi intervjuat olika medarbetare på olika arbetsplatser omdera's syn på internkommunikationen på respektive arbetsplat's. Frågorna har även behandlathur våra informanter ser på olika kommunikationskanaler och hur de skulle vilja attinformationen på arbetsplatsen skulle fungera.TeoriVi använder os's av teori som beskriver informationsfunktionen och grundläggandekommunikationsprocesser. Utöver detta har vi använt os's av teorier som behandlar hurkommunikation mellan människor går till på sociokulturell nivå, samt aspekter som spelar in ivår proces's att skapa mening kring information.Slutsat'sDet finn's inget allmänt sätt att se på organisationer's interna kommunikation. I och med att allaorganisationer ser olika ut är det där man får sätta utgångspunkten för hur man lägger uppstrategin för informationen. Som ledning måste man lära känna sig organisation och sinaanställda. Det handlar om att våga lägga tid på att utforska vilka kommunikationskanaler somacceptera's av medarbetarna. Detta brukar skilja sig avsevärt inom samma arbetsplat's men detär också därför som det behöv's extra resurser inom området.

Författare

Linda Bengtsson Martina Hansson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Medie- och Kommunikationsvetenskap (MKV)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..