Sök:

Internet vid temaarbete

elevers förutsättning att använda
Internet


Syftet med arbetet var att undersöka förutsättningarna för att eleverna ska kunna använda sig av Internet för att de ska få kunskaper om ett tema. Till min hjälp ställde jag tre forskningsfrågor. ·Vilken vana har eleverna av Internet? Är det någon skillnad mellan pojkar och flickor? ·På vilket sätt använder sig elever av Internet som informationskälla? ·Kommer eleverna att hitta information inom Projekt Länder? För att kunna besvara dessa frågor använde jag mig av en enkät och observationer. Det visade sig att eleverna hade god vana av datoranvändning. Pojkarna har större vana än flickorna. Däremot var Internetvanan liten. Pojkarna har dock även här aningen större vana än flickorna. Under Projekt Länder visade det sig att eleverna ej använde sig av Internet för att hitta information. De söker i första hand i böcker och liknande.

Författare

Ulrika Norén

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..