Sök:

Internationell reklam

Vad som påverkar valet av internationell reklamstrategi och dess utformning


Det har sedan länge diskuterats hur internationell reklam ska vara komponerad vad gäller dess strategier och utformning. Meningarna kring detta har varit delade och det har visat sig finnas både för- och nackdelar med att anpassa strategin såväl som att standardisera strategin. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vad det är som påverkar företag vad gäller valet att anpassa sig för kulturella skillnader eller att standardisera vid internationell reklam. Vi har valt att undersöka två stycken forskningsfrågor där en av dem ämnar till att svara på vilka faktorer styr företagens val att standardisera eller anpassa sin internationella reklam samt frågan hur kan anpassningen av den internationella reklamens utformning beskrivas. Studien genomfördes genom att samla in svar via intervjuer med reklambyråer i Sverige som arbetar internationellt. Studien visade att reklambyråerna inte använde sig av dessa reklamstrategier lika strikt som teorin beskrev. Det visade sig inte finnas någon rätt väg att gå eftersom tillvägagångssätten mellan de intervjuade reklambyråerna skiljde sig åt. Studien visade att mer empirisk data krävdes för att djupare slutsatser skulle kunna dras.

Författare

Sanna Väppling Natalie Sidén

Lärosäte och institution

Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..