Sök:

Intern och extern butiksmiljö

En studie om hur butikschefen kan forma sin butiksmiljö för att uppmärksamma konsumenterna

För en butik är det viktigt att framställa sig på ett inspirerande sett för att locka in kunder i butiken. Det börjar redan med att bygga upp en bra exteriör bestående av bland annat fasad, skyltfönster och skyltar. Butiken måste få kunden intresserad redan utanför för att den ska känna en vilja att handla. Kunden bygger snabbt upp en attityd mot butiken och det är viktigt att den blir positiv för att kunden ska vilja besöka butiken. Väl inne så är det interiören som påverkar kunden ifall den vill stanna kvar och göra sina köp. Den interiör som påver karkunden kan bland annat vara ljus, ljud, färg, hyllplacering och doft. Att kunden känner ett välbehag och blir inspirerad av interiören kan leda till köp, återbesök samt word of mouth. Det är vetenskapligt bevisat, att ifall två likasinnade butiker med samma sortiment på varormen med olika kvalité på interiören, kan skapa skillnader på köplusten hos konsumenten. Det denna rapport syftar på är att med hjälp av teori samt intervjuer med butikspersonal och observationer se ifall butikerna har den kunskap om hur viktigt det är att lägga ner tid och energi på att skapa en bra butiksmiljö.

Författare

Malin Magnusson Linda Larsson Linnèa Frid

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för teknik och samhälle

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..