Sök:

Intern hantering som orsak till defekter

ett Sex sigma
projekt för analys och åtgärdsförslag på Sapa Heat Transfer AB


Detta examensarbete har utförts på Sapa Heat Transfer i Finspång och har tagit upp frågan med hur den interna hanteringen av produkterna kan orsaka defekter. I arbetet har en typ av defekt undersökts särskilt och denna defekt kan ses som ett exempel. Företaget tillverkar aluminiumband till värmeväxlare, främst till fordonsindustrin. Banden levereras på rullar med en diameter upp till 1700 mm, och en bredd mellan 12 mm och 1440 mm. Syftet med detta examensarbete är undersöka en defekt som är orsakad av den interna hanteringen, det vill säga det som sker mellan produktionsstegen. Arbetet ska resultera i förslag till lämpliga åtgärder för att i framtiden kunna undvika defekten. Detta ska genomföras som ett Sex sigma projekt och strukturen ska följa arbetsmetoden DMAIC. Det senaste året har ett problem med repade produkter tvingat Sapa till stora reklamationer och kassationer. Reklamationerna kom bara från en kund och dennes material behandlas nu på särskilt sätt. En produkt räknades som defekt om den hade en repa, det vill säga mätdatan i detta arbete är diskret. Först och främst gjordes en processkartläggning, för att öka förståelsen för de olika processmomenten. En besparingspotential för arbetet har redovisats men någon sammanlagd summa har inte lagts fram eftersom siffrorna är mycket ungefärliga, problemet med repor måste dock anses vara kostsamt för företaget. Mätningar på andelen repor gjordes så att provgrupper togs ut och antalet repade produkter inom dessa uppmättes. Det visade sig att av totalt de 995 kontrollerade bredderna var 137 repade, vilket betyder att 13,8 % av produkterna hade repor. Orsakerna till problemet med repor analyserades och det blev uppenbart att de flesta var störfaktorer som inte kunde påverkas eller mätas på något bra sätt. För att kunna förbättra processen måste därför själva processen analyseras. Detta gjordes och vid processanalysen kunde det konstateras att antalet moment som innebar risker och som inte ökade värdet på produkten var många. Det förslag till förbättringsåtgärd som lämnas till företaget är att ändra processen, så att hanteringen av produkterna minskar och den hantering som krävs ändå ska vara riskminimerad. I detta examensarbete utarbetades ett förslag till ny process där antalet riskfyllda, icke-värdeskapande moment minimerades.

Författare

Markus Legeby

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..