Sök:

Interaktionsdesigners upplevelse av utvecklares empati fo?r design


Empati mellan interaktionsdesigners och utvecklare a?r viktigt fo?r att samarbetet ska fungera och fo?r att parterna ska kunna kommunicera med varandra. Detta tillsammans med fo?rma?gan att se situationer ur varandras perspektiv a?r na?got som pa?verkar samarbetet avseva?rt. Empati bygger pa? fo?rsta?else, fo?rsta?r man andra personers perspektiv kan man ocksa? ka?nna empati fo?r andra personers prioriteringar och ta ha?nsyn till dessa. Det a?r ocksa? av stor vikt att interaktionsdesigners och utvecklare har en gemensam bild av situationen och de projekt de arbetar med. En fo?rstudie som genomfo?rdes under ho?sten 2013 visade att interaktionsdesigners upplevde att utvecklare inte ka?nner empati fo?r deras arbete vilket de upplevde har skapat problem i samarbetet. Fo?r att fa? en djupare fo?rsta?else fo?r detta genomfo?rdes en fenomenologisk studie da?r nio interaktionsdesigners intervjuades. Resultatet visade att interaktionsdesigners upplevde att utvecklare ibland a?ndrar i en design utan att diskutera detta med dem vilket go?r att syftet med designen kan falla bort och i vissa fall ka?nner interaktionsdesigners inte igen sin design i den fa?rdiga produkten. De upplevde a?ven att utvecklare ser pa? design som na?got ono?digt eller lyxigt som inte beho?vs fo?r att ta fram bra produkter. Utvecklingen har ista?llet varit det som ses som viktigt och prioriterats i projekten. Interaktionsdesigners har a?ven upplevt denna bristande fo?rsta?else pa? organisatorisk niva?, exempelvis na?r kunder inte ko?pt deras tja?nster fram tills att produkten a?r fa?rdig. Da?rfo?r har det inte funnits mo?jlighet till avsta?mning mellan interaktionsdesigner och utvecklare under tiden utvecklare implementerar designen. Missfo?rsta?nd har da? uppsta?tt och produkten har inte na?tt sin fulla potential. Vissa anser att en stor del av problemet grundar sig i detta, att utvecklare inte i sitt arbete uppmuntras diskutera designen eller fo?lja upp implementationen med den som skapat designen.

Författare

Malin Lundström

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapFilosofiska fakulteten

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..