Sök:

Interaktion

Med iPaden som en kommunikativ artefakt i elevers relationsarbete


I denna studie problematiserar vi iPaden som en kommunikativ artefakt. Eleverna i dagens skola har ett stort intresse för multimediala verktyg, som exempelvis iPaden. Detta intresse har de medverkande pedagogerna i vår studie tagit vara på i arbetet med att stödja och stärka elevers sociala relationer. Det syfte som legat som grund i studien är att problematisera iPadens möjlighet som en kommunikativ artefakt i elevers relationsarbete i skolan. Utifrån detta syfte har vi formulerat tre forskningsfrågor. I fokussamtal med utvalda pedagoger har vi skapat oss en förståelse av hur pedagogerna upplever arbetet med iPaden. Genom observation som metod belyser vi i resultatet exempel på vilka interaktioner mellan elever användandet av iPaden leder till. Observationer har vi även haft som metod för att skapa en förståelse av hur iPaden kan fungera som en kommunikativ artefakt i elevers relationsskapande. I samband med utförda observationer har spontana samtal med berörda pedagoger skett. Under studien har vi genomgående använt oss av ett hermeneutiskt förhållningssätt. I vår analys och tolkning av empirin kan vi se att iPaden används som en kommunikativ artefakt på skolan där vi utfört studien. Det vi sett är att pedagogens närvaro samt tanken bakom användandet av iPaden är centralt. Det är betydelsefullt att en medveten och engagerad pedagog finns vid sidan om som ser vad som sker och stödjer eleverna i deras relationsarbete. iPaden blir inte en kommunikativ artefakt av sig själv utan det handlar om att pedagogen medvetet använder iPaden som ett redskap för att stödja eleverna i deras relationsskapande.

Författare

Charina Sjöbom Jenny Westman

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..