Sök:

Intensiv läsundervisning

- en interventionsstudie

I interventionsstudien var vårt syfte att undersöka om det finns ett samband mellan intensiv läsundervisning och ordavkodningen hos elever som har en långsam och osäker läsning. Vi genomförde tre läsrelaterade tester på 29 elever i årskurs 2 för att kartlägga deras ordavkodningsförmåga. Utifrån resultaten gjorde vi ett urval av fyra elever som vi kallade försöksgrupp. Dessa fick en-till-en-undervisning i olika ordavkodningsstrategier under fyra veckor vid 16 tillfällen, varje gång i 25-30 minuter. Vår undervisningsmodell inriktade sig mot fonologisk, morfologisk, syntaktisk och semantisk lästräning. Innan interventionen testade vi försöksgruppens bokstavskunskaper och förmåga att läsa nonsensord. Efter interventionen utfördes samma test igen av samtliga 29 elever. De 25 elever som inte deltog i interventionen blev jämförelsegrupp och för dessa räknade vi ut ett medelvärde på respektive test. Både jämförelse- och försöksgruppen visade bättre resultat på samtliga tre test efter interventionen, men eleverna i försöksgruppen förbättrade sina resultat mer än jämförelsegruppen. Vårt resultat skulle kunna tolkas som att en intensiv, anpassad en-till-en-undervisning i olika lässtrategier är effektiv för elevernas ordavkodningsförmåga. För att kunna anpassa undervisningen till varje elev behöver pedagogen ha kunskaper om ordavkodningsprocessen, lässvårigheter samt olika arbetssätt och metoder.

Författare

Marie Sjöblad Barbor Tedenstad

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..