Sök:

Integrerad rapportering och drivkrafter bakom rapporteringsval -En studie av två svenska klädföretag


Bakgrund och problem: I december 2013 introducerades det första ramverket för integreradrapportering, vilket syftar till att hjälpa företag utveckla sin rapportering. Genom att användaramverket kan företag uppnå en mer omfattande redovisning av sitt värdeskapande. Rapportenblir kortfattad och ämnar beskriva hur företag skapar värde på kort, medellång och lång sikt.Konceptet är en utveckling av hållbarhetsredovisning och ambitionen är att nå ökadhållbarhet. Sedan 90-talets skandaler inom klädbranschen har det arbetats mycket med socialtansvar och miljöfrågor, vilket konsumenter kan ta del av i klädföretagens rapporter. Docksker det diskussioner kring om informationen kan bli mer omfattande och transparent.Syfte: Studiens syfte är att ur ett företagsperspektiv undersöka om och till vilken utsträckningföretag inom klädbranschen integrerar sina rapporter med utgångspunkt från ramverket omintegrerad rapportering samt vilka drivkrafter som ligger bakom valet av rapportutformning.Metod: För att möjliggöra studien har kvalitativa metoder använts. Vidare har en dokumentochen intervjustudie genomförts. Dokumentstudien genomfördes genom en utformadchecklista som jämförs med innehållet i årsredovisningarna och ämnade undersöka hurintegrerade rapporter klädföretagen KappAhl och MQ har. För att genomföra intervjustudienutfördes intervjuer med de båda företagen i syfte att utreda vilka drivkrafter som ligger bakomföretagens rapporteringsval.Resultat och slutsatser: Varken KappAhl eller MQ använder sig idag helt och hållet avintegrerad rapportering och uppfyller därmed inte ramverket till hundra procent. KappAhllyckas enligt författarnas bedömningar uppfylla ramverket tretton procent mer än MQ. Defrågor som MQ besvarade, lyckades även KappAhl att besvara. KappAhl lyckades vidarebesvara ytterligare en del. De delar som företagen misslyckades i att uppfylla handlar omkopplingen till värdeskapande och till företagens olika kapital. Båda företagen ser bådefördelar och utmaningar med ramverket. Drivkrafter bakom företagens rapporteringsvaltenderar att vara av samma typ, vilka främst består av att ta socialt ansvar och redovisatransparens mot bland annat är kunder, medarbetare och fondförvaltare.Förslag till framtida forskning: Förslag är att följa ett företag i övergångsprocessen tillintegrerad rapportering, att göra en liknande studie som denna när ramverket har funnits ettpar år och etablerat sig på marknaden, samt att undersöka IIRC:s pilotprogram.

Författare

Linda Hansson Annie Åkesson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..