Sök:

Integration och skolidrott

En studie bland flickor med muslimsk bakgrund och pedagoger inom ämnet idrott och hälsa


Då Sveriges samhälle blir allt mer mångkulturellt och vi får en mer mångkulturell skola, är det viktigt att pedagoger har en förståelse och är medvetna om de kulturella skillnaderna som kan uppstå i undervisningssituationer. Vi har valt att fokusera vår studie på flickor med muslimsk bakgrund och hur de upplever idrottsämnet. Ämnet innehåller många olika moment som kan upplevas som nya och främmande för dessa elever. Vi intervjuade även pedagoger för att se hur de arbetar med integrering och hur det hanterar eventuella bortfall från idrottslektionerna. Vår studie består både av en kvalitativ samt en kvantitativ del. Studien är belyst utifrån den sociokulturella teorin, då det handlar om samspelet mellan människor med hänsyn till ens bakgrund och språk. Resultat vi fick fram i vår studie visar de olika upplevelserna eleverna och lärarna kan ha gällande idrottsundervisningen. Studien visar även att skolan har en utveckling av arbete med integration men att det fortfarande saknas resurser för att kunna integrera dagens elever med utländsk bakgrund. Diskussionen belyser sammanställningar från enkät och intervjuundersökningen som visar att de finns svårigheter för flickor med muslimsk bakgrund att delta i alla de olika idrottsmomenten. Pedagogerna ser dock inte dessa svårigheter och godkänner i många fall eleven trots att den inte nått upp till uppnående målen för ämnet.

Författare

Aneta Tomic Anna Jansson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..