Sök:

Integration av informationssystem

hur och varför ett behov uppstår


De flesta organisationer använder idag informationssystem i sin verksamhet. Ofta har man flera olika system för att lösa olika problem och för att stödja olika funktioner i en organisa¬tion. När en organisation har två eller flera informationssystem som är fristående från varandra riskerar man att hamna i en situation där ett behov att koppla ihop dessa uppstår. Anledningar till detta kan till exempel vara att man vill göra informationen tillgänglig eller effektivisera verksamheten. Fallstudien har undersökt vilka orsaker till, och motiv för, integration som individer i en organisation anser ligga bakom ett upplevt integrationsbehov. Detta har sedan jämförts med de teorier som har identifierats för att se om individperspektivet kunnat tillföra något ytterligare till de befintliga teorierna. Inom organisationen så upplever idag vissa individer ett behov av integration av informationssystem. Situationen med icke integrerade informationssystem har uppstått genom att organisationen har en funktionsindelad struktur och informationssystem har successivt köpts in för att stödja de olika funktionerna, ett förlopp som också beskrivs i teorin. Individernas förklaringar till hur och varför detta integrationsbehov har uppstått varierar beroende på de olika individernas arbetsuppgifter och ansvarsområden inom organisationen. På dessa punkter var teorin i överensstämmelse med empirin. Bland annat anges informationstillgänglighet och processproblem som motiv för att integrera.

Författare

Jonas Holmgren Mikael Jonsson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..