Sök:

Insamlingsorganisationers relationer med företag

Relationsmarknadsföring som verktyg


Insamlingsorganisationer anses ha flera anledningar till att efterstra?va la?ngsiktiga och lo?nsamma relationer med fo?retag. Att tilla?mpa relationsmarknadsfo?ring kan vara ett sa?tt att uppna? detta. Forskningen om relationsmarknadsfo?ring i kontexten av insamlingsorganisationer a?r da?remot begra?nsad. Denna uppsats syfte har da?rfo?r varit att skapa fo?rsta?else fo?r pa? vilka sa?tt insamlingsorganisationer arbetar med relationsmarknadsfo?ring mot fo?retag samt varfo?r. Tillva?gaga?ngsa?ttet har varit att underso?ka hur fyra insamlingsorganisationer arbetar med sex begrepp som anses vara viktiga fo?r att bedriva framga?ngsrik relationsmarknadsfo?ring. Utifra?n intervjuer har det framga?tt att organisationerna arbetar pa? varierande sa?tt med att kommunicera med fo?retag, skapa fo?rtroende hos dem, samt skapa immateriella respektive materiella fo?rdelar fo?r dem. Uppsatsfo?rfattarna fo?resla?r att dessa begrepp a?r viktiga att arbeta med, men att arbetssa?tten bo?r anpassas efter respektive relation, fo?r att skapa la?ngsiktiga och lo?nsamma relationer. Uppsatsen identifierar dessutom tre nya begrepp som verkar vara viktiga fo?r relationsmarknadsfo?ring och ger fo?rslag pa? framtida forskning kring dessa begrepp. 

Författare

Yohanna Futsum Caroline Kolmodin Palm

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..