Sök:

Inomhusmiljöns betydelse för verksamheten i förskolan

Pedagogernas uppfattning på fyra förskolor

Syftet med denna studie var att undersöka pedagogernas uppfattning kring vilken betydelse inomhusmiljön har för verksamheten. Syftet har delats upp i två frågeställningar som sökte svar på vad pedagogerna har för uppfattning om den befintliga miljön samt på vad pedagogerna baserar eventuella förändringar i inomhusmiljön. Metoden som har använts i denna studie är kvalitativa intervjuer. Vi har utgått ifrån den livsfenomenologiska och sociokulturella teorin, varpå vi använt oss av kommunikation som medel för att ta del av pedagogernas livsvärld och hur de tänker kring det valda ämnet. Resultatet redogör för de fyra pedagogernas uppfattningar. Analysen i sin tur innehåller våra tolkningar och kan därför inte betecknas som någon absolut sanning. Resultatet hänvisar till syfte och frågeställningar och konstaterar att pedagogerna har olika uppfattningar även om många drag är gemensamma. Redovisningen av resultatet fokuserar på vad alla pedagoger gemensamt nämnde. Ur dessa uppfattningar framträdde tre teman: Barnens intresse som utgångspunkt, miljöns utformning samt materialets placering. Som fortsatt forskning föreslås att en liknande studie genomförs men ur barnens perspektiv

Författare

Jenny Eriksson Frida Lundström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..