Sök:

Inom barocken improviserade man...

en kvalitativ studie om gymnasielärares förhållningssätt till gitarrimprovisation


Syftet med det här arbetet har varit att nå ökad kunskap i hur lärare på gymnasieskolans estetiska program förhåller sig till och undervisar i improvisation. Arbetet avgränsades till att gälla instrumentet gitarr med huvudfokus på västerländsk konstmusik. Fyra lärare intervjuades och deras svar tolkades utifrån en bakgrund av ett sociokulturellt perspektiv på lärande, mästarlära samt gymnasieskolans styrdokument. En enkät skickades även ut till de deltagande lärarnas elever.Intervjuerna visar på att följande punkter har präglat de deltagande lärarnas undervisning:? Improvisation kan ha många olika syften och detta påverkar i vilken utsträckning och hur läraren använder sig av improvisation i sin undervisning.? Förhållandet till improvisation och vad som definieras som improvisation påverkar lärarnas arbete med improvisation.? Lärarens förhållande till notbilden påverkar improvisation inom undervisningen.Lärarna har också visat att improvisation kan användas på många olika sätt som verktyg för lärande och kan vara en källa till kreativitet och glädje. Genom lärarnas personliga förhållande till improvisation har de utformat olika sätt att använda sig av improvisation i sin undervisningssituation. Det framkom också att vissa lärare ansåg att kursplanerna, som anses vara väldigt allmänt utformade, inte ger den struktur i undervisningen som de önskade. Detta har gett utrymme för att några av de intervjuade lärarna inte använde sig av improvisation i någon större utsträckning då kursplanerna lämnar över mycket tolkningsutrymme till den individuelle läraren/skolan. Detta kan ses i relation till den tradition som råder inom dagens instrumentalundervisning på gymnasieskolor där likheterna är många med den mästarlära som präglat hantverks- och konstnärliga yrken de senaste århundrandena.

Författare

Jakob Grubbström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..