Sök:

Inköpsstrategi för nyckelkomponenter i ett tillverkande företag

En fallundersökning på Fläkt Woods AB


Inköp har fått en allt större betydelse eftersom att inköp både har strategisk betydelse och mycket pengar (50-75 procent av omsättningen) går åt till inköp av material eller komponenter i tillverkande företag. Den strategiska betydelsen kommer från att de inköpta delarna kommer att vara en del av slutprodukten och om inte dessa delar uppnår köparföretagets standard kommer inte heller slutprodukten kunna prestera efter denna standard alltså kan leverantörer även ses som en källa till konkurrenskraft. Det finns även stor potential till besparingar på denna post eftersom att stor del av omsättningen går åt på inköp. Hur ett företag ska göra sina inköp råder det delade meningar om, Porter (1980) menar att företag bör använda sig av flera leverantörer för att ständigt utsätta dessa leverantörer för konkurrens och företaget kan på så sätt vara säker på att det är ett konkurrenskraftigt erbjudande de får. Deming (1986) däremot menar att företag borde kolla på den totala kostnaden för ett inköp och därmed minimera antalet leverantörer för att få ner kostnaderna kring själva inköpet. Inköpsstrategierna kallas för multipel sourcing, när ett flertal leverantörer används för en specifik produkt och singel sourcing för när en leverantör används för en specifik produkt eller dual sourcing vid specialfallet av multipel sourcing när två leverantörer används för en specifik produkt. Denna rapport syftar till att ta reda på vilken av dessa tre inköpsstrategier som ska användas av ett tillverkande företag vid inköp av nyckelkomponenter. Företaget som undersökts är Fläkt Woods AB som tillverkar ventilationsprodukter, fokuset ligger på den strategiska inköpsavdelningen i Jönköping och hur de bör köpa in nyckelkomponenterna värme och kylbatterier för fläktaggregat. Fläkt Woods har tidigare använt sig av inköpsstrategin singel sourcing för att sedan gå över till inköpsstrategin dual sourcing då den första leverantören, som tidigare varit en del av Fläkt Woods, tog icke marknadsmässiga priser. Studien har utgått från en enkätstudie, intervjuer med anställda på företaget och företagsstrategin för att ta reda på vad det är organisationen eftersträvar vid inköp av batterier. Resultatet från av enkätstudien, intervjuerna och granskningen av företagsstrategin jämfördes med de olika inköpsstrategierna för att undersöka vilken inköpsstrategi som bäst uppfyller det organisationen eftersträvar. Inköpsstrategin singel sourcing visade sig vara den inköpsstrategi som bäst skulle uppfylla de kriterier som organisationen eftersträvar. Dock förutsätter denna inköpsstrategi att parterna har en relation där båda kan känna sig trygga med att ingå ett partnerskap eftersom fördelarna med singel sourcing kommer från att ett nära samarbete och tillit finns mellan parterna. Fläkt Woods har inte en sådan relation med någon av leverantörerna för tillfället och bör därför jobba på att antingen utveckla relationen med någon av de befintliga leverantörerna eller hitta en ny leverantör att ingå ett partnerskap med.

Författare

Lovisa Nykänen

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..