Sök:

Inkongruent marknadsföring

En fallstudie om hur användandet av oväntade "kändisar" i tv-reklam kan stärka ett företags varumärke utifrån ett reklambyråperspektiv


Den här uppsatsen är en fallstudie inom ämnet inkongruent marknadsföring, där ett reklambyråperspektiv har antagits. Begreppet inkongruent marknadsföring är en term som brukar användas för att beskriva oväntade former av marknadsföring som även kan uppfattas som annorlunda, något som inte överensstämmer med konsumenters förväntningar. Syftet med studien var att undersöka hur inkongruent marknadsföring, med oväntade ?kändisar? i tv-reklam som fokus, kan stärka ett företags varumärke.Det som studien ämnar svara på är vad reklambyråer anser om inkongruent marknadsföring med oväntade kändisar i tv-reklamer, hur samarbetet mellan dess kunder går till gällande hur de ska utforma tv-reklamen, hur de förhåller sig till konsumenters förväntningar/associationer om ett varumärke och passform mellan kändis och produkt, samt reklambyråers uppfattning om hur ett varumärke kan stärkas med hjälp av inkongruent tv-reklam. Baserat på våra forskningsfrågor och uppsatsens syfte har undersökningsmetoden för detta arbete varit av kvalitativ karaktär. De teorier vi har studerat och således baserat våra forskningsfrågor på har handlat om inkongruent marknadsföring, konsumenters associationsschema, hur företag kan stärka sitt varumärke, och passform mellan kändis och produkt. Sökord som har använts är incongruency in advertising, incongruency, congruency, celebrity endorser, inkongruent marknadsföring, kända personer i marknadsföring, och match-up. För att besvara våra forskningsfrågor har vi genomfört en intervju med Daniel Köpman som är grafisk formgivare på reklambyrån McCANN i Stockholm. Syftet med intervjun var att undersöka hur McCANN såg på användandet av inkongruent tv-reklam samt hur de går tillväga för att utforma sina reklamfilmer. Intervjun har genomförts via mail genom att vi skickat frågor till Daniel som han sedan haft en vecka på sig att besvara. Våra Slutsatser och analys visar på att alla företag inte bör använda sig av denna marknadsförings strategi då det kan ha en skadlig inverkan på varumärket. Något vi inte har berört i detta arbete är vad som händer om den inkongruenta marknadsföringen misslyckas, hur det påverkar varumärket. Detta kan förslagsvis studeras i vidare forskning inom ämnet.

Författare

Anna Bergsten Mårten Valström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..