Sök:

Inkludering av elever i matematiksvårigheter

En intervjustudie med speciallärare och matematiklärare


Syftet med studien är att belysa hur matematiklärare och speciallärare skapar en inkluderande undervisning i matematik för elever i matematiksvårigheter i år 7-9 i enlighet med skolans styrdokument. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om inkludering, gynnsamma arbetssätt i matematikundervisningen och vanligt förekommande anpassningar för elever i matematiksvårigheter. Studien har en fenomenografisk ansats och kvalitativa semistrukturerade intervjuer har genomförts med tre matematiklärare och fem speciallärare. Resultatet visar att matematiklärarnas och special-lärarnas uppfattning om inkludering skiljer sig från hur inkludering beskrivs i styrdokumenten. Viktiga faktorer för att skapa en inkluderande undervisning för elever i matematiksvårigheter som lyftes fram var i enlighet med tidigare forskning: skolans organisation, samarbete mellan olika professioner och målinriktat lärande. Även i valet av arbetssätt för elever i svårigheter är tidigare forskning och infor-manterna eniga om att problemlösning i grupp där elever kommunicerar matematik gynnar elever i matematiksvårigheter. Speciallärarna arbetar med konkret material eller med digitala hjälpmedel i högre utsträckning än vad matematiklärarna gör i sin undervisning, vilket enligt tidigare forskning visat sig gynnsamt för elever i matematiksvårigheter.

Författare

Linda Kling

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..