Sök:

"Ingen kan göra allt men alla kan göra något"

En studie om konsumenters attityder och beteenden till Åhléns hållbara Bra Val-produkter


Syftet med studien är att analysera vilka produktattribut som är prioriterade hos konsumenter och hur hållbarhet värderas som egenskap hos en produkt. Åhléns bemötande till dessa faktorer studeras samt konsumenters kännedom kring Åhléns initiativ Bra Val. Studiens teorier är Triple Bottom Line, som utgör ett företagsperspektiv, 4*5-modellen, som ser till kundvärden samt Attitydbeteendegapet som beskriver konsumenters beteenden mot deras attityder gällande hållbara produkter. Metoden inleds med vald forskningsdesign, vilken följs av hur frågorna till de fyra Åhlénsintervjuerna samt konsumentenkäten kopplas till teori. Svensk Handel och sammanställning av Åhléns hållbarhetsarbete presenteras innan intervju- och enkätresultat redogörs för. Avslutningsvis analyseras det insamlade materialet och slutsatser som dragits presenteras. Konstateranden som görs är att konsumenter prioriterar pris, kvalitet och märkeskännedom framför hållbarhet och att vetskapen kring Bra Val är mycket låg. Åhléns har ett stort arbete framför sig med att öka efterfrågan av det hållbara alternativet och att uppnå attitydförändringar hos konsumenter men det påbörjade arbetet går i rätt riktning. 

Författare

Anna Taube Kajsa Jungefeldt

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..