Informellt och utvecklingsinriktat lärande hos kommunala fastighetsskötare
En fallstudie om lärande i arbetslivet
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationFastighetsskötareInformellt lärandeLärande i arbetslivetUtvecklingsinriktat lärande
Syftet med vår uppsats var att undersöka hur en grupp fastighetsskötare
upplever det informella lärandet och på vilket sätt ett informellt lärande samt
ett utvecklingsinriktat lärande sker på den undersökta arbetsplatsen. Uppsatsen
är en fallstudie och har en hermeneutisk ansats. Datamaterialet samlades in med
hjälp av semistrukturerade intervjuer. Respondenterna är kommunalanställda och
arbetar som fastighetsskötare. Resultatet har tolkats med hjälp av teoretiska
modeller om informellt lärande och utvecklingsinriktat lärande. Resultatet
visar att fastighetsskötarna har en bra uppfattning om vilka förutsättningar
som fordras och vad arbetet bör innehålla för att ett informellt lärande samt
ett utvecklingsinriktat lärande ska ske i verksamheten. Resultatet påvisar även
på vilket sätt det informella respektive det utvecklingsinriktade lärandet sker
på arbetsplatsen.