Informellt och utvecklingsinriktat lärande hos kommunala fastighetsskötare
En fallstudie om lärande i arbetslivet
Syftet med vår uppsats var att undersöka hur en grupp fastighetsskötare upplever det informella lärandet och på vilket sätt ett informellt lärande samt ett utvecklingsinriktat lärande sker på den undersökta arbetsplatsen. Uppsatsen är en fallstudie och har en hermeneutisk ansats. Datamaterialet samlades in med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Respondenterna är kommunalanställda och arbetar som fastighetsskötare. Resultatet har tolkats med hjälp av teoretiska modeller om informellt lärande och utvecklingsinriktat lärande. Resultatet visar att fastighetsskötarna har en bra uppfattning om vilka förutsättningar som fordras och vad arbetet bör innehålla för att ett informellt lärande samt ett utvecklingsinriktat lärande ska ske i verksamheten. Resultatet påvisar även på vilket sätt det informella respektive det utvecklingsinriktade lärandet sker på arbetsplatsen.