Sök:

Informellt ledarskap i klassrummet

grundskolans år 9 samt
gymnasiet


Denna studie är en undersökning om informella ledare bland elever i år 9 på grundskolan och på gymnasiet. Fokus i mitt arbete har legat på informella ledare med negativ inverkan på bland annat lektioner och klasskamrater. Jag har genom intervjuer och observationer försökt ta reda på hur olika lärare identifierar och hanterar informella ledare, samt hur dessa påverkar det dagliga skolarbetet. Det som framkommit i min undersökning är bl.a. att de intervjuade lärarna menar att de flesta klasser har informella ledare, och att dessa kan vara mer eller mindre tydliga. När det gäller att hantera dessa elever gör lärarna på olika sätt beroende på person och situation, vilket jag också kunde se i mina observationer. En av de slutsatser jag kunnat dra har varit att detta är en viktig frågeställning som borde vara mer i fokus. Dels eftersom informella ledare tycks kunna ha mycket stark påverkan på arbetsmiljön i klassrummen, och dels för att lärarna inte verkar ha effektiva och passande metoder för att hantera denna företeelse.

Författare

Lina Stoltz

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..