Sök:

Informationsinnehållet i market-to-book

En studie om hur Signalhypotesen kan förklara företags val mellan utdelning och återköp


Återköp utgör en stigande andel av företags utdelningspolitik. Enligt von Eije och Megginson (2008) är market-to-book ett nyckeltal som influerar utdelningspolitiken. Denna studie undersöker hur market-to-book påverkar valet mellan utdelning och återköp. Signalhypotesen används för att förklara hur market-to-book kan sända signaler om under- eller övervärdering av företag och på så vis förklara detta val. Studiens resultat visar att det inte finns något samband mellan market-to-book och hur företag resonerar kring sin utdelningspolitik. Därför diskuteras möjliga förklaringar till detta resultat och en möjlig förklaring är att företag prioriterar andra faktorer framför under- och övervärdering. Två sannolika faktorer är att företag antingen tar stor hänsyn till aktieägarnas intressen eller att de använder återköp med andra motiv än att distribuera fria kassaflöden till aktieägare.

Författare

Mathilda Björklund Cecilia Berglund

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..