Informationsinnehållet i market-to-book
En studie om hur Signalhypotesen kan förklara företags val mellan utdelning och återköp
Återköp utgör en stigande andel av företags utdelningspolitik. Enligt von Eije och Megginson (2008) är market-to-book ett nyckeltal som influerar utdelningspolitiken. Denna studie undersöker hur market-to-book påverkar valet mellan utdelning och återköp. Signalhypotesen används för att förklara hur market-to-book kan sända signaler om under- eller övervärdering av företag och på så vis förklara detta val. Studiens resultat visar att det inte finns något samband mellan market-to-book och hur företag resonerar kring sin utdelningspolitik. Därför diskuteras möjliga förklaringar till detta resultat och en möjlig förklaring är att företag prioriterar andra faktorer framför under- och övervärdering. Två sannolika faktorer är att företag antingen tar stor hänsyn till aktieägarnas intressen eller att de använder återköp med andra motiv än att distribuera fria kassaflöden till aktieägare.