Sök:

Information och kommunikation inom ett företag, under en stor ekonomisk förändring

I uppsatsen redogörs för hur information och kommunikation utformas och förmedlas i ett företag under en stor ekonomisk förändring. Syftet med forskningen är att undersöka hur information och kommunikation kan fungera mellan strategisk, taktisk och operativ nivå för att nå fram med budskapet och för att processen ska bli så effektiv som möjligt. Syftet behandlar även kommunikationsmediets påverkan. Kommunikation är en komplicerad process där brister ofta förekommer, detta kan leda till att budskapet uppfattas felaktigt och syftet med processen uteblir. I val av medie är det därför viktigt att ta hänsyn till sändare, mottagare och meddelandets situation. Syftet är besvarat utifrån ett aktörssynsätt då fallstudier använts som strategi och intervjuer utförts med tretton personer på B A Carlssons Såg & Hyvleri AB. Svaren från intervjuerna som analyserats utifrån teorin bekräftar ämnets komplexitet och omfattning. Resultatet av forskningen visar att muntliga medier är att föredra, dock kan det i komplicerade fall vara lämpligt med en kombination av muntliga och skriftliga. På BAC är muntliga medier tillräckliga i kommunikationen inom projektgruppen, men vid kommunikationen till de anställda hade ett skriftligt medie i form av en broschyr kompletterat och tydliggjort den muntliga informationen.

Författare

Camilla Blombäck Kristina Larsson Linda Öhgren

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..