Sök:

Införande av nolltaxa inom kollektivtrafiken i Norsjö kommun


förutsättningar


Vägtrafiken ger upphov till stor omgivningspåverkan, både för människor och omgivande miljö. Vägtrafiken ger påverkan både globalt i form av klimatpåverkan och lokalt/regionalt på grund av bland annat dess hälso- och miljöeffekter. Samhället har uppställt mål som skall reglera vägtrafikens skadliga omgivningspåverkan. För att uppnå målen måste åtgärder vidtas. Exempel på åtgärder som syftar till att minska vägtrafikens omgivningspåverkan är att minska transportbehovet, att satsa på mer miljöanpassad teknik samt att välja transportsystem som är resurssnåla, energi- och utrymmeseffektiva, mer miljöanpassade samt trafiksäkra. Kollektivtrafiken representerar ett sådant transportsystem och ger mindre påverkan på sin omgivning än vad bilen gör. För att få fler personer att börja åka kollektivt behöver åtgärder vidtas. En åtgärd vars syfte är att öka kollektivresandet är att införa nolltaxa inom kollektivtrafiken. Ett antal kommuner i landet har redan genomfört detta med goda resultat och frågan är om fler kommuner kan följa efter. Norsjö kommun är en norrländsk inlandskommun vars glesa befolkningsstruktur medför ett högt bilberoende. Enligt en genomförd enkätundersökning uppger endast 2% av hushållen att de saknar tillgång till egen bil samtidigt som 57% av hushållen har två eller fler bilar. Bilen är därför också det dominerande färdsättet för de flesta invånares dagliga resor. Enligt enkätundersökningen uppger endast 1% av de tillfrågade kommuninnevånarna att de åker buss veckans alla arbets- eller studiedagar. Trots det stora bilberoendet visar enkätundersökningen att en majoritet, 85%, av kommunens invånare är positiva till ett försök med nolltaxa inom kollektivtrafiken. Om nolltaxa skulle införas tror 69% av de tillfrågade att de då skulle kunna ersätta en del av sin bilkörning med bussåkande istället. Av de hushåll som uppgivit att de har fler än en bil uppskattar 51% att de då kan klara sig med endast en bil om nolltaxa införs. Ett problem för kommunen är att den glesa befolkningsstrukturen gett upphov till ett omfattande busslinjenät som trafikerar stora delar av kommunen men med få bussturer. Det har medfört att större delen, eller 75% av de tillfrågade anser att de har svårt att nyttja buss för sina dagliga resor. Kommunens kostnad för att bedriva kollektivtrafik inom kommunen är relativt hög, men intäkterna på de inomkommunala linjerna från andra passagerare, än skolelever som kommunen ändå betalar för, är små. Vilket innebär att den merkostnad som ett sådant projekt skulle innebär inte behöver bli så stor, förutsatt att ingen utbyggnad av det befintliga bussnätet behöver ske för att klara det ökande antalet bussresenärer. Om nolltaxa införs inom kommunen kunde det innebära att det varje år i kommunen insparades omkring 100.000 mils bilkörning. Enligt nuvarande prissättning för vägtrafikens omgivningseffekter skulle det innebära en reduktion av samhällets kostnader med omkring 1,1 miljoner kr.

Författare

Thomas Lindqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..