Sök:

Industriellt köpbeteende

en fallstudie inom branschen för prefabricerade trähus i Sverige


Uppsatsens syfte var att studera industriellt köpbeteende för branschen för prefabricerade trähus. En teoretisk studie har därför genomförts där köpsituationer och dess påverkan på köpprocessen, köpbeslutsgruppen samt kriterier för val av leverantör studerats. Datainsamling har skett genom telefonintervjuer med tre av Sveriges fyra största byggföretag, intervjuerna har genomförts med personer med god kunskap när det gäller inköp av prefabricerade trähus på dessa företag. Resultatet av vår uppsats visar att den den vanligaste köpsituationen för företag som köper prefabricerade trähus är nya köp men att det även förekommer direkta återköp främst genom avrop på ramavtal. De personer som ingår i köpbeslutsgruppen är initiativtagare, användare, köpare, influerare, beslutsfattare och informationsbevakare, vilket överensstämmer med teorin. Enligt teorin väljer industriella företag sina leverantörer utifrån olika leverantörsutvärderingsmodeller med valkriterier och attribut som de vill att leverantören skall erbjuda, denna teori kan appliceras på företag som köper prefabricerade hus. De kriterier vi identifierat som företag som köper prefabricerade trähus anser vara viktigast är tidsenliga leveranser. Vad som däremot visat sig vara mindre viktigt är leverantörens geografiska placering.

Författare

Frida Lövgren Johanna Rönnblom

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..