Sök:

Industriell design ? inne eller ute? En utforskande studie om synen på design som

Bakgrund och problem: Designens potential som strategisk resurs har på senare tid börjatuppmärksammas allt mer. I takt med att designanvändandet ökar i företagens differentieringsarbeteökar även behovet av kunskap om hur företag på bästa sätt kan tillvarata och utnyttjadesign som ett effektivt konkurrensmedel. Tidigare forskning kring företags motiv och argumenttill att outsourca design eller bygga upp en intern designavdelning är begränsad. Därföransåg vi det viktigt att detta område uppmärksammades och studerades grundligare.Syfte: Studiens syfte är att identifiera och beskriva skillnader och likheter ur ett design managementperspektivmellan tre tillverkande företag som använder någon typ av industriell designi sin produktutveckling. Två av dessa har interna designavdelningar och ett företag köperin design på konsultbasis.Metod: Fallstudier omfattande tre tillverkande företag har genomförts. Fallföretagen valdesfrämst utifrån kriteriet att två av företagen skulle använda sig av interna designavdelningaroch ett skulle köpa in design från extern part. Fallstudierna utgörs av sex intervjuer: två intervjuerper företag där VD och designrepresentant utgör intervjupersonerna. Det empiriskamaterialet har analyserats utifrån en teoretisk referensram som omfattar tidigare forskning ochteori från designmanagement-, marknadsförings- och företagsstrategiområdena.Resultat och slutsatser: Genom att identifiera likheter och skillnader hos de tre företagen harvi kunnat påvisa att de två företagen med interna designavdelningar liknar varandra i sittarbete med att integrera design i företaget och att det företag som köper in design från externpart skiljer sig i detta avseende. Även i argumentationen kring valet av designorganisationkunde likheter i argument och även de för- och nackdelar med valet som de nämner utrönas.Angående företagens syn på designens påverkan på lönsamhet avvek inte resonemanget hosde två företagen med intern designavdelning avsevärt från det företag som köper in designfrån extern part.Förslag till fortsatta studier: En fördjupad men mer omfattande studie än denna av företagsval av designorganisering och valets eventuella koppling till designens strategiska betydelsekan anses vara angelägen för större generaliserbarhet och säkerställande av slutsatser. Därtillvore det intressant att utforska huruvida designens strategiska ställning i företaget påverkas avett generationsskifte i företagsledningar. Slutligen skulle en fokuserad studie på företagsdesignorganisationsvals eventuella koppling till lönsamheten utgöra ett relevant bidrag tillövriga studier på området.

Författare

Sofia Darfeldt Elisabeth Drejer Magdalena Johansson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..