Sök:

Individualisering och lärstilar

Så ser sex mellanstadielärare på begreppen och på sin möjlighet att utforma undervisningen efter dem


Syftet med studien var att undersöka hur lärare karakteriserar individanpassad undervisning/individualisering, hur de menar att de kan arbeta individualiserat och om de i det tar hänsyn till elevernas lärstilar. Studien utgick ifrån en kvalitativ ansats och metoden som användes för att besvara forskningsfrågorna var semistrukturerade intervjuer som utfördes med sex lärare, verksamma i år fyra till sex. Resultatet som framkom var att lärarna definierar individualisering genom läroplanens formulering om vilka aspekter som läraren måste ta hänsyn till i lärandet för varje elev. Resultatet visade även att lärare som har fått relevant fortbildning på området individualiserar på fler plan än övriga lärare, som menar att tiden inte räcker till att individanpassa för alla. Där tiden inte räcker till prioriterar lärarna de elever som behöver mest stöd. När det gäller elevernas olika lärstilar arbetar lärarna varierat med olika sorters uppgifter för att ta hänsyn till olika perceptuella preferenser, men de flesta låter alla elever göra alla uppgifter, oavsett preferens. Studiens slutsatser är att lärarna har för lite tid till varje elev, vilket leder till att de starka eleverna inte får tillräckliga utmaningar samt att kompetensutveckling och fortbildning på området skulle ge lärarna bättre verktyg för att göra ett bra arbete med individualiseringen.

Författare

Pernilla Sundqvist

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..