Sök:

Individualisering och anpassad undervisning

främjar det elevens utveckling av språklig förmåga?


Syftet med vårt arbete var att klarlägga om elevers språkliga förmåga kan utvecklas vad gäller grammatiska former och strukturer genom individuellt anpassat lärande inom problemområdet. Vi genomförde vår undersökning i en årskurs nio i Luleå kommun. Vi använde oss av två mättillfällen. Samma skriftliga test användes vid båda tillfällena. Material som användes för utvecklingsarbetet var ett av oss varierat urval av övningar inom engelsk grammatik anpassade för att passa den enskilde individens inlärningsstil och behov av träning. Nästan tre fjärdedelar av eleverna i vår undersökning uppvisade en klar förbättring av resultatet vid det andra testtillfället. Resultatet tolkar vi så att det går att främja den enskilde elevens utveckling genom att arbeta individanpassat med hjälp av en individuellt anpassad träningsplan.

Författare

Pernilla Rogersdotter Anna Sandstén

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..