Individintegrering
Integrering eller exkludering
Individintegrering
? integrering eller exkludering
Malin Ahrberg och Joel Möller, 2007
Syftet med detta arbete är att undersöka hur elever som gått individintegrerat har upplevt sin
skolsituation. Särskilt fokus läggs på elevernas sociala miljö och arbetsmiljö. Vi undersöker
även hur tre pedagoger som arbetat med individintegrering har upplevt detta.
Frågeställningar:
? Hur upplever eleverna själva individintegreringen jämfört med placeringen i
särskolan?
? Hur upplever lärare som arbetat med individintegrering att det fungerar?
I kapitlet Bakgrund granskas lagar, styrdokument, barnkonventionen,
Salamancadeklarationen, Carlbeck kommittén samt läroplanen för den obligatoriska
särskolan. För att ge en klarare bild över de förutsättningar som råder för individintegrering.
I Forskningsöversikt och teoretisk förankring beskrivs Lev Vygotskijs teorier om den
proximala utvecklingszonen. Hans studier visar att individer utvecklas i samarbete med andra
individer som besitter mer kunskap inom det relevanta området, märk väl att det rör sig om ett
samarbete ett utbytte av kunskap mellan olika individer.
Den empiriska undersökningen har gjorts med hjälp av intervjuer, fyra elever som har gått
individintegrerat och tre pedagoger som jobbar eller har jobbat med individintegrering blev
intervjuade. Resultatet av dessa intervjuer visar att eleverna generellt känt ett utanförskap och
i vissa fall varit utsatta för mobbning, något som även pedagogerna vittnat om. Det krävs en
stor lyhördhet inför elevernas behov för att en individintegrering ska fungera, samt att skolan
måste vara beredd att tillföra de resurser som eleven och pedagogerna har rätt till.
Nyckelord: Individintegrering, integrering, exkludering