Sök:

Individanpassning

i teori och praktik.


Bakgrunden till att jag valde detta ämne, var att jag under de senaste åren som förälder, kommit i kontakt med Howard Gardners teorier om"De sju intelligenserna"och några olika teorier om inlärningsstilar och arbetsstilar. Då jag under samma tid även utbildat mig till lärare, har jag funderat kring hur jag skall kunna använda mig av den kunskap jag har om dessa teorier när det gäller att själv individanpassa undervisningen. Syftet med arbetet var att genom en litteraturstudie fördjupa mig i metoder som leder till individanpassad undervisning. Syftet har också varit att genom observationer och intervjuer pröva ett forskningsinriktat arbetsätt. För att nå fram till mitt syfte har jag läst litteratur i ämnet, främst om"De sju intelligenserna"och inlärning / arbetsstilar, samt gjort tre fältstudier i tre olika klasser. Efter respektive fältstudie har jag intervjuat den undervisande läraren om de metoder som använts, samt dennes syn på individanpassning. Därefter har jag sammanfört mina litteraturstudier med resultatet av fältstudier och intervjuer i min diskussion. Analysen av fältstudien visar att dessa lärare inte anser att det finns någon speciell metod som är bättre än någon annan samt att de inspireras av olika metodiska idéer som de träffar på. De poängterar att individanpassning handlar om att känna eleven och utifrån den kunskap man har, prova sig fram till det som eleven klarar. Sammantaget blir resultatet för studien att för att kunna individanpassa undervisningen måste läraren vara flexibel och variera sin undervisning. Läraren bör också ha ett demokratiskt arbetssätt som gör att eleverna själva kan styra över sin inlärning, samt bereda möjligheter för eleven att få utlopp för sina fysiska behov ifråga om ex. rörelse och vatten och födointag.

Författare

Anette Jonsson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..