Impressionism och Digitala Spel
SpelutvecklingDigital game developmentMedieteknikMedia technologySpelideologiImpressionismIdeologinEstetiken.upplevelseDigitala spelSpelmediet.
Abstrakt
För att utveckla och förändra spelmediet behandlar detta arbete impressionism
och digitala spel. Båda ämnena diskuteras och belyses från olika vinklar för
att undersöka hur de två ämnena kan sammanföras i en spelproduktion.
Spelproduktionen har testats av spelstudenter för att få deras åsikter om hur
spelet fungerar och deras syn på kopplingen mellan impressionism och digitala
spel.
Arbetet avslutas med en diskussion och slutsats där alla fakta som tagits in
under kandidat-arbetet analyserats. I diskussionen lyfts följande ämnen fram:
impressionism, konst, hur spelmediet ser ut idag, tv- och dataspelsgestaltning,
interaktion och hur dessa två ämnen, impressionism och digitala spel kan föras
samman. Resultatet tyder på att detta är möjligt.
Nyckelord:
Spelideologi, Impressionism, Ideologin, Estetiken. Upplevelse, Digitala Spel
och Spelmediet.
Abstract
To develop and alter digital games this work treats impressionism in relation
with digital games.
Both topics are being discussed from different angles and viewpoints to
investigate how these two subjects can be brought together in a game
production. The production has been trialed by game development students to
receive their views on how the game is working and their view on the connection
between impressionism and digital games.
The candidate work concludes with a discussion where all facts which have been
gathered throughout the work have been analyzed. In this discussion the
following subjects have been brought forward; impressionism, art, the digital
game today, television and digital games interpreta-tion, interaction and how
the two subjects, impressionism and digital games can be brought together. The
result of the work indicates that this should be possible.
Keywords:
Digital Game Ideology, Impressionism, Ideology, Aesthetics. Experience, Digital
Games and Game as a Media.