Sök:

Idrott och hälsa

elevers hälsa genom hälsoprofilering i
skolan


Syftet med vårt arbete är att beskriva vilka eventuella skillnader som finns mellan elever som går i hälsonyckelprofilerade klasser och andra vanliga klasser i deras beteende när det gäller hälsa. Genom FMS (Fysisk, mental och Social kompetensutveckling) har vi fått en inblick hur lärarna på gymnasieskolan jobbar med eleverna. Vidare har det gett oss en uppfattning hur vi som blivande idrottslärare kan andvända detta i undervisningen. Vi har använt oss av en enkätundersökning för att ta reda på elevernas inställning till hälsa och medvetande om hälsans betydelse. Dagens samhälle är på många sätt ett stressat samhälle som påverkar oss negativt på ett eller annat sätt. Många barn och ungdomar mår dåligt idag både fysiskt och mentalt. Eleverna i skolan är vår framtid och därför är det mycket viktigt att ta väl hand om dessa individer. Genom FMS (Fysisk, Mental och Socialkompetens) får eleverna en förståelse hur allt hänger ihop kost, fysiskt aktiv och KASAM (Allmäntillstånd i livet, det som avgör om vi upplever att vi har hälsa). Genom det får varje enskild elev stöd och hjälp med vad den behöver förändra eller förbättra, och vilka insatser som måste göras för att eleverna ska prestera och må bra i skolan. I vårt resultat har vi kunna se en skillnad i hälsomedvetenhet där har Omvårdnadsprogrammet och Barn- och fritidsprogrammet visat en större medvetenhet på att fysisk aktivitet, kost och KASAM hänger ihop för att behålla en bra hälsa. Idrottslärarna i denna grupp har inspirerat eleverna genom hälsoprofilering och på så sätt gett eleverna en hjälpande hand i att hitta den optimala sättet för att må bra och prestera bra i skolan.

Författare

Roger Fredriksson Jens Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..