Sök:

Idrott och hälsa

betyg, men på vilka grunder?


Denna c-uppsats undersöker om elever i år nio blivit informerade om betygskriterierna för G, VG och MVG i ämnet Idrott och hälsa samt om de kan identifiera dessa betygskriterier. En annan frågeställning som undersöks är om det är någon skillnad mellan flickor och pojkar beträffande kännedom om betygskriterierna. Undersökningen genomfördes höstterminen 2005 på tre olika högstadieskolor i Västerbotten. Resultatet av vår undersökning är sammanställt från en enkät som elever i klass nio från respektive skola fått fylla i. Enkäten var baserad på betygskriterier och mål att uppnå som finns fastställda i den nationella läroplanen, Lpo-94, och de lokala kursplaner som skolorna i undersökningen gemensamt tagit fram. Resultatet visar på att större delen av eleverna fått vetskap om kriterierna, men verkar inte förstått dessa eller kunnat urskilja vad som krävs för att nå de olika betygsstegen. Vi kan även konstatera att det inte föreligger någon större skillnad mellan könen gällande kännedom och kunskap om fastställda betygskriterier. Det var endast på frågan angående MVG- kriteriet som kunde vi utläsa en viss skillnad där flest killar svarat rätt. Som blivande lärare ansåg vi det intressant att ta del i betygskriterierna, eftersom vi i framtiden kommer att komma i kontakt med dessa. En annan viktig del i detta arbete, inför vår kommande roll som lärare, var att få vetskap om elevernas dåliga betygskännedom. Ska någonting ändras måste man först bli medveten om att det finns en brist för att kunna agera!

Författare

Madelene Mikaelsson Maria Wising Pär Östlund

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..