Sök:

?Idrott och hälsa är skolans viktigaste ämne?

Lärares visioner i ämnet idrott och hälsa i gymnasieskolan


Tidigare forskning visar på att många intressenter har åsikter om ämnet idrott och hälsas innehåll och syfte, såväl ur ett samhälls- som ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Lärare i idrott och hälsa har svårt att definiera och redogöra för ämnesinnehåll, syfte och färdriktning i undervisning. Gamla ämnestraditioner lever kvar och ämnet framstår mer som ett aktivitetsämne än ett kunskapsämne. Denna studie utgörs av kvalitativa intervjuer med lärare i syfte att undersöka hur lärare reflekterar kring visioner: hur dessa skapas, hur de förmedlas till eleverna och vilket lärande som de kan stödja. I studien deltog sex lärare som undervisar i idrott och hälsa i gymnasieskolan. Utifrån en läroplansteoretisk ansats och ett hermeneutiskt perspektiv analyserades de sammanställda intervjuerna. Resultatet gav en splittrad bild, där tidigare forskning förstärks. Studien pekar också på ett behov av fortsatta studier, där lärarnas förutsättningar för ett gemensamt visionsskapande undersöks.

Författare

Tobias Pellikkä

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..