Sök:

Identitetsstärkande aktiviteter

ett försök att stärka
identiteten hos ungdomar med minoritetstillhörighet samt öka
förståelsen för det mångkulturella


Syftet med vårt examensarbete var att genom pedagogiska aktiviteter stärka identiteten hos ungdomar med minoritetstillhörighet samt öka förståelsen för det mångkulturella. Vi genomförde utvecklingsarbetet i två minoritetsgrupper, en samisk och en tornedalsk, under sju praktikveckor. Ungdomarna var i åldern fjorton till femton år. Vi använde loggboken som instrument, där eleverna skrev sina reflektioner efter lektionstillfällena. Resultatet visade att samiska ungdomarna har en stark kulturell identitetskänsla medan ungdomarna i Tornedalen inte såg någon skillnad mellan att vara svensk eller tornedaling. Ungdomarna i de båda grupperna visade stor acceptans till andra kulturer, även om det fanns inslag av avvaktande attityder. Vi drog slutsatsen att ungdomarna tillhörande de olika minoriteterna anser sig vara lika mycket värda som de övriga. Även om självbilden är stark kommer det i framtiden att krävas insatser i kulturarbetet för att bevara och utveckla de båda kulturerna.

Författare

Anna Gustafsson Britt-Inger Tuorda

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..