Sök:

Identitetsskapande genom meningsfulla upplevelser

Betydelsen av meningsfullhet i musikfestivalsammanhang


I denna uppsats har jag undersökt hur meningsfulla upplevelser i musikfestivalsammanhang kan bidra till individers identitetsskapande.Syftet med studien i denna uppsats är att undersöka begreppen meningsfullhet och identitet applicerat på musikfestival¬sammanhang. Delsyftet är att undersöka om meningsfulla upplevelser i musikfestivalsammanhang kan bidra till individers identitetsskapande. Studien är av kvalitativ karaktär och har ett hermeneutiskt förhållningssätt med en induktiv ansats. Den består av två delar: tre festivalarrangörer på de svenska musikfestivalerna Hultsfredsfredsfestivalen, Arvikafestivalen och Peace & Love-festivalen samt åtta stycken festival¬besökare har intervjuats gällande synen på festivalupplevelser och dess relation till begreppet meningsfullhet. Meningsfulla upplevelser berikar människors tillvaro genom att skapa mening och sammanhang i deras liv och efterfrågan efter upplevelser som förändrar och ger människor något mer bestående än ett minne ökar (Pine & Gilmore, 1999). Mening skapar trygghet och har sin grund i att skapa en socialt fungerande identitet (Svedberg, 2003). Vår identitet är i sin tur något vi delvis skapar genom de historier vi berättar om oss själva utifrån viktiga minnen från upplevelser som har berört oss (Ruud, 1997). Resultatet av det empiriska och teoretiska materialet visar på att en musikfestivalupplevelse i allra högsta grad kan vara meningsfull och att vissa aspekter kan bidra till individers identitetsskapande. En upplevelse av meningsfull karaktär är utvecklande på ett personligt plan och är något man som festivalbesökare gärna diskuterar och berättar om i efterhand. Empirin i studien har med stöd av teori resulterat i begreppet upplevelseberättelser. Dessa berättelser blir en del av en persons så kallade livshistoria, vilket tydligt relaterar till en önskan om att bekräfta, upprätthålla och uttrycka sin identitet.

Författare

Lania Sitepu

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..