Sök:

?I wanted and I want to learn more!? ? Japanska ungdomars uppfattningar om och erfarenheter av sexualitet, sexualundervisning och sexualupplysning


Syfte Uppsatsens syfte är att undersöka japanska ungdomars uppfattningar om och erfarenheter av ämnena sexualitet, sexualundervisning och sexualupplysning. I anslutning till det undersöks ungdomarnas upplevda möjlighet att få sexualupplysning i Japan, samt vilka metoder och kanaler de använder sig av för att få tag på informationen. Frågeställningar * Vad har japanska ungdomar för uppfattningar om och erfarenheter av sexualitet?* Vad har japanska ungdomar för uppfattningar om och erfarenheter av sexualundervisning i skolan?* Vad har japanska ungdomar för uppfattningar om och erfarenheter av sexualupplysning?Metod Jag har använt en kvalitativ metod och gjort tolv intervjuer med japanska ungdomar i åldrarna 21-26 år. Jag använder mig av tio av dessa intervjuer i uppsatsarbetet där ungdomarnas egna och subjektiva erfarenheter, ord, beskrivningar och uttryck är centrala. Intervjuerna har jag tolkat och analyserat med hjälp av tidigare forskning om ämnet från Japan och Sverige samt teorierna sexualitet som social konstruktion, sexuella script och heteronormativitet. I anslutning till intervjuerna har jag också gjort fyra observationer av olika slag i Tokyo som anknyter till mina frågeställningar och presenteras parallellt med intervjuerna.Resultat Uppsatsens resultat och analys presenteras under olika teman som följer mina frågeställningar om sexualitet, sexualundervisning och sexualupplysning. Resultatet visar framförallt en önskan från ungdomarna om att minska det tabu och den skam som är förknippad med sexualitet i Japan. Alla vill dessutom öka och förbättra kvaliteten i sexualundervisningen i japanska skolor. Ett annat resultat är att ungdomarna använder alternativa informationskällor som t.ex. internet, vänner och pornografi för att få tag på sexualupplysning. De anser att varken skolan eller föräldrar kan ge dem information om ämnet.

Författare

Erika Höjer

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..