Sök:

I samtal utvecklas språket

en studie av hur andraspråkselever i samspel med varandra utvecklar sina kunskaper i att skriva ett söka-jobb-brev


Begreppet kommunikativ kompetens har haft stor betydelse för utvecklingen av andraspråksundervisningen. Utgångspunkten har varit att språkinläraren tillika språkanvändaren behöver kunskaper och färdigheter på flera olika nivåer för att kunna använda språket i muntlig och skriftlig kommunikation. Den kommunikativa kompetensen eller språkförmågan måste ses som en helhet, sammansatt av flera sinsemellan samverkande komponenter. En kommunikativt kompetent person vet vid språkanvändning vad som är möjligt formmässigt och vad som passar i olika sociala funktioner och sammanhang, i enlighet med de regler och konventioner som iakttas av infödda talare. Språkmedvetenhet handlar om att bli medveten om sin språkliga kompetens och var man befinner sig i sin språkutveckling. En språkligt medveten inlärare har fler och bättre förutsättningar att ta eget ansvar för sitt språk. Det övergripande syftet med studien har varit att förstå och belysa betydelsen av kommunikativ kompetens och språklig medvetenhet i andraspråkssammanhang. Studien har syftat vidare till att undersöka hur man kan främja andraspråkselevers skrivande. Studien har sökt svar på följande frågeställningar: Vilken betydelse har gemensamma läs- och skrivaktiviteter för språklig medvetenhet? Vilka möjligheter att utvecklas till en god skrivare skapas genom undervisning, interaktion, samtal och kamratrespons? En genomgående utgångspunkt har varit att eleverna inte blir automatiskt bättre skrivare genom att skriva mer, utan de behöver också vägledning, modeller och mönster. Informanterna i studien består av sex andraspråkselever i gymnasieåldern som kommit till Sverige för ca fem år sedan. Den kvalitativa och etnografiskt vägledda studien har genomförts i en klassrumssituation. Förutom observationer, fältnotiser och loggböcker, utgör elevsamtal och elevernas arbeten viktig data. Resultatet visar olika möjligheter som finns i samtal och gemensamma läs- och skrivövningar för utveckling av språklig medvetenhet och språkförmåga. Eleverna har uppskattat interaktion, samtal och kamratrespons. Studien visar exempel på hur eleverna tillsammans kan öva sig i att skriva ett söka-jobb-brev. I samarbete har eleverna skapat förutsättningar att komma åt de speciella kunskaper som gäller när man ska skriva ett söka-jobb-brev. Ett viktig mål med kamratresponsen på de skrivna texterna har varit att skapa sammanhang, utveckla innehållet och stilen samt anpassa texten till den aktuella genren.

Författare

Paula Forsström

Lärosäte och institution

Luleå/Språk och kultur

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..