Sök:

I Bild, Ur Bild

En konceptutveckling för att identifiera andra generationens upplevelser genom innehållsanalys av fotografier


Syftet med detta arbete var att försöka konceptutveckla en metod för att utvärdera och utveckla upplevelseprodukter med utgångspunkt i principerna om andra generationens upplevelser och samproduktion. Metoden skulle bygga på en kvantitativ innehållsanalys av offentligt publicerade fotografier som gäster själva tagit i samband med upplevelsen. Vi ville också testa vårt koncept på en verklig upplevelseprodukt via en fallstudie.Utifrån vår första litteraturgenomgång ger vi en inledande bakgrund till områdena upplevelseproduktion, turismfotografi och innehållsanalys med inriktning fotografi. I resultatdelen av uppsatsen beskriver vi sedan det koncept som vi utvecklat utifrån de teorier som vi fann genom en fördjupad litteratursökning. Vi avrapporterar också fallstudien som vi genomförde för att pröva konceptet. En handledning för analysmetoden finns med som en bilaga till uppsatsen. Vår slutsats av studien är att den analysmetod som vi utvecklat kan vara ett fungerande sätt att bedöma graden av samproduktion i upplevelser. Vi tror att framförallt större upplevelseleverantörer eller destinationsutvecklare kan ha god nytta av att genom en sådan analys närmare kunna undersöka samproduktionsgraden i sina produkter, för att utifrån detta kunna utvärdera och utveckla andra generationens upplevelser.

Författare

Elin Johansson Peter Tannebo

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..