Hyperkonkurrens - En studie i tillverkningsindustrin
FöretagsekonomiBusiness administration - management controlBusiness administration - organizationBusiness administration - informationHyperkonkurrensKonkurrensStrategiD?aveni
Problemställning: Enligt D'Aveni befinner sig 80 % av branscherna inom USA:s
tillverkningsindustri i hyperkonkurrens. Vi ser ingen tendens att
hyperkonkurrensens drivkrafter skulle ha mattas av sedan D'Aveni myntade
begreppet hyperkonkurrens 1994. Detta till trots finner vi lite forskning inom
området i Sverige. Därför vill vi ta reda på om hyperkonkurrensen kan ses i
Sverige och hur företagen som är utsatta för den agerar ur ett strategiskt
perspektiv.
Syfte: Vi vill undersöka hur företag som befinner sig i hyperkonkurrens agerar
ur ett strategiskt perspektiv, och söka förklaringar till deras agerande.
Metod: Vi har studerat tre olika teorier för konkurrens, monopolistisk-,
resursbaserad- och hyperkonkurrens och olika syn på strategier som används inom
nämnda konkurrenssituationer. Den empiriska undersökningen har bestått av tre
intervjuer med personal på Wilden, Cascades Djupafors och Tarkett. Därefter har
vi analyserat vår empiri med hjälp av teorin för att dra slutsatser om
företagens agerande.
Slutsats: Utifrån våra kontroller kunde vi göra bedömningen att hyperkonkurrens
verkligen existerar i Sverige. Vi fann att företagen använde sig av några, men
inte alla sju essen som D?Aveni rekommenderar att företag ii hyperkonkurrerande
miljö skall använda sig av. Undersökningen gav inget stöd för att något av
företagen använde sig av det sjätte esset, signalering av strategisk avsikt.
Undersökningen visar också att företag arbetar med långsiktig strategisk
planering, vilket av undersökningsresultatet att döma verkar viktigt, trots att
D?Aveni menar att det är meningslöst.