Sök:

Huvudvärk bland svenska gymnasieelever i årskurs tre

Förekomst, hantering, kunskap och behandling


Globalt sett är huvudvärk ett stort hälsoproblem bland skolungdomar och huvudvärk är den vanligaste orsaken till besök hos skolsköterskan. Stress är en av de vanligaste bakomliggande faktorerna och huvudvärk behandlas vanligtvis med receptfria läkemedel. Behandlingsmetoder utöver läkemedel är exempelvis avslappning, akupunktur och fysisk aktivitet. Syftet med denna studie är att kartlägga förekomsten av huvudvärk bland gymnasieelever i årskurs tre och hur de påverkas i skolan, samt hur de hanterar huvudvärken och vilka kunskaper de har kring behandling av huvudvärk. Deltagarna i studien var gymnasieelever i årskurs tre. En enkät låg till grund för datainsamlingen och delades ut manuellt i klassrummet. Totalt uppgav 79,5 procent (174/219) att de haft huvudvärk någon gång under de senaste tre månaderna. Var femte elev har haft huvudvärk 2-4 gånger i veckan under de senaste tre månaderna. Kvinnorna hade signifikant högre intensitet på huvudvärken än männen. Fjorton procent av de som uppgav huvudvärk hade sökt hjälp på skolan för sin huvudvärk. Kvinnorna påverkades signifikant i större utsträckning än männen av huvudvärken i skolan. Åtta av tio gymnasieelever använde läkemedel för sin huvudvärk och 16 procent av eleverna valde att gå hem från skolan på grund av sin huvudvärk. Mer än hälften av eleverna känner till avslappning och var tredje elev känner till fysisk aktivitet och akupunktur som behandling/åtgärd för huvudvärk. Var femte elev har haft huvudvärk 2-4 gånger i veckan under de senaste tre månaderna och kvinnorna hade oftare och svårare huvudvärk än männen. Få sökte hjälp på skolan för sin huvudvärk och majoriteten hanterade sin huvudvärk genom att ta huvudvärkstablett. Huvudvärken påverkade elevernas skolprestation främst genom minskad koncentrationsförmåga och trötthet och mer än hälften kände till att avslappning är en behandling/åtgärd för huvudvärk.

Författare

Regina Bondesson Anna Friström Widén

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..