Sök:

Hur uppfattar kunden den skriftliga informationen som
skickas ut från Distansapoteket?


För att få reda på hur kunden uppfattar den skriftliga informationen från Distansapoteket framställdes en enkät. Den skickades ut till 1500 privatpersoner som fick sina läkemedel via apoteksombud i Norrbotten, Västerbotten och Jämtlands län levererade från Distansapoteket i Boden. Kunden skulle svara inom en vecka för att begränsa tiden för insamlandet av enkäterna. Eftersom tidigare arbeten inte gjorts inom området fanns inga referenser om hur kunden uppfattar Apotekets Terminal System ? Muntlig Omsorg i Dialog (ATS-Mod-kundutskriften) som lämnas ut tillsammans med läkemedlet. Däremot användes referenser kring compliance och bipacksedlar. Merparten av dem som deltog i enkäten läste ATS-Mod-kundutskrift och ännu fler läste bipacksedeln som medföljer varje läkemedel. De flesta tyckte att ATS-Mod-kundutskrift var lättläst. Eftersom bipacksedeln medföljer varje läkemedel och är mycket mer utförligt skrivet borde det skulle räcka med den, vilket skulle leda till en kostnads- och tidsbesparing för Distansapoteket.

Författare

Lena Larsson Karin Abrahamsson

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..