Sök:

"Hur ser du på reklam?" -Vilka faktorer påverkar spridningen och viljan att se reklamfilmer på YouTube


BakgrundBarns rättigheter i relation till förskolans matsituationer är i fokus i denna studie. Forskningen pekar på flera betydelsefulla begrepp som exempelvis ömsesidigt perspektivtagande, erkännande av barnet som person, barnsyn, barnperspektiv och pedagogers förhållningssätt, vilka beskrivs som viktiga då barnen utvecklar sin förståelse för demokrati. Förskolans ledande styrdokument synliggör och förtydligar det ansvar som vilar på förskolans pedagoger för barnens demokratiutveckling.SyfteSyftet med studien är att skapa kunskap kring hur demokrati, med specifik fokusering på barns rättigheter, kommer till uttryck i matsituationen i förskolan. Mer specifikt fokuseras i studien på hur förskollärare resonerar kring barns rättigheter i relation till förskolans matsituationer.MetodFör att samla empiri till den här studien har en kvalitativ halvstrukturerad intervju använts som metod. Vid genomförandet av intervjuerna användes få och öppna intervjufrågor. Studien omfattar sammanlagt sju förskollärare och genomfördes vid lika många förskolor.ResultatPedagogerna i de undersökta förskolorna beskriver ett demokratiskt förhållningssätt, där barnens olikheter respekteras. Däremot tycks inte arbetet runt matsituationerna planeras i samsyn med fokus på demokrati eller värdegrundsarbete, eftersom ingen av pedagogerna i undersökningen beskriver sitt arbeta ur detta perspektiv. I en hektisk vardag med många barn i stora grupper, tycks pedagogerna lägga dialogens fokus på, att med hjälp av regler och rutiner, skapa en struktur som gör matsituationen hanterbar.

Författare

Erik Andersson Joakim Lundberg

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..