Sök:

Hur patienter med cancer upplever vården

En studie utifrån bloggar


Bakgrund. Kärnan i hälso- och sjukvården är mötet mellan vårdpersonal och patient. Det finns ett missnöje med vården bland patienter med diagnostiserad cancer. För att kunna förbättra vården är det viktigt att vårdpersonalen har kunskap och är medvetna om vad en diagnostiserad cancerpatient upplever som bra och dåligt vid mötet med vården. Syfte. Denna uppsats syftar till att beskriva, utifrån bloggar, hur cancerdiagnostiserade patienter upplever mötet med vården. Metod. Analysmetoden som har använts är kvalitativ innehållsanalys. Datainsamlingen gjordes genom fyra bloggar, vilka var publicerade på Internet. Analysen resulterade i två domäner, nio kategorier och tre subkategorier. Resultat. Utfallet av mötet med vården kan göra stor skillnad i hur patienten upplever sin sjukdom. Negativa upplevelser av mötet med vården kunde leda till att den cancerdiagnostiserade patienten upplevde misstro gentemot vårdpersonalen. Samt motivationsbrist angående att besegra sin sjukdom. Däremot kunde bra upplevelser av mötet med vården ge patienten mer motivation och förtroende för vårdpersonalen. Mötet med vården är med andra ord en viktig del av patientens upplevelse av sjukvården, vilket kontinuerligt belystes i bloggarna som ingick i studien. Slutsats. När bloggförfattarna erfor en känsla av sammanhang blev den totala upplevelsen hanterbar och de kunde till fullo utnyttja sin inneboende kraft till att hantera sin sjukdom. Klinisk betydelse. Studiens resultat kan användas för att ge en djupare förståelse hos vårdpersonalen för cancerdiagnostiserade patienters upplevelse av mötet med vården i Sverige.

Författare

Sanna Eklund Patricio Caceres

Lärosäte och institution

Röda Korsets Högskola/Röda Korsets Högskola

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..