Sök:

Hur mycket har du övat idag?

En studie om pianopedagogers förmedling av övningsinstruktioner


Syftet med vår studie var att genom fallstudier undersöka hur två pianolärare i kulturskolans verksamhet arbetar med utlärning av övningsmetoder. Vi ville ta reda på hur mycket eleven förstår av de övningsinstruktioner läraren ger. Totalt åtta respondenter ingick i studien. Två lärare samt tre av deras vardera elever. Eleverna var alla i åldern 12 till 14 år.Metoderna vi använde var kvalitativ intervju och observation. Dokumentationsmetoderna för respektive metod var bandupptagning samt videofilm. Vi studerade en lektion med varje elev. Först intervjuade vi lärarna om deras intentioner med respektive lektion. Sedan videofilmade vi genomförandet av undervisningen. Slutligen intervjuade vi de undervisade eleverna.Studien visar att majoriteten av övningsinstruktionerna lärarna i vår undersökning ger sina elever kretsar kring vad eleverna ska öva på. Väldigt få instruktioner säger någonting om hur övandet ska gå till för att vara kvalitativt. Vidare visar studien att lärare i vissa fall tar för givet att eleven förstår sambandet mellan genomförda moment under lektionstid och hur de ska öva hemma. Konsekvensen blir att lärarna inte uttalar någon ytterligare övningsinstruktion kring genomförda moment. Därför förstår inte en del elever att genomförda moment också är en instruktion för hur de ska öva hemma.En slutsats vi drar är att lärare anser det olika viktigt att eleven övar med specifika övningsmetoder. Vi ser också ett samband mellan lärarens sätt att ge övningsinstruktioner och deras elevers övningssätt. De elever som förstått hur de ska öva, kan också öva mer analytiskt. Detta samtidigt som de elever vilka endast förstått att de ska öva samt på vad de ska öva, tenderar att beskriva sin övning som genomspelning. De repeterar läxan från början till slut.

Författare

Erika Jonsson Peter Hansson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..