Sök:

Hur musiklärare kan skapa en god gruppdynamik som befrämjar lärandet i en ensemble


Syftet med mitt arbete var att undersöka hur musiklärare kan skapa en god gruppdynamik som befrämjar lärandet i en ensemble. Studien utgick från följande frågeställningar: (1) Hur kan ledaren för en grupp bidra till en god gruppdynamik? (2) Vilka tankesätt och attityder är gynnsamma att förmedla till eleverna? (3) Vilka är de vanligaste sociala hindren för en god gruppdynamik? Metoden i studien var kvalitativ. Jag valde att intervjua 4 st. musiklärare från Norrbotten som undervisar på musikskola och musikhögskola. Resultatet visade att gruppdynamik inom en ensemble påverkas av många olika faktorer. Den positiva stämningen, en accepterande attityd, ett humoristiskt förhållningssätt, att se varandras olikheter som en tillgång och att ha gemensamma mål framkommer som viktiga faktorer för att skapa en god gruppdynamik.Enligt litteraturen och informanterna så är den goda gruppdynamiken en grundförutsättning för det lärande som sker i grupp. Det framkom skillnader i synen på konflikter mellan litteraturen och informanterna.

Författare

Mathias Andersson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..